تبلیغات
عشق یعنی ...

                    عشق یعنی ...

به نام خدای عاشقی ها

عشق یعنی لافتی الا علی
عشق یعنی رهبرم سید علی


قسمت اول


در حركت بسیج. میدانِ امروز، میدان پیچیده‌ترى است

 

از خودمان مراقبت كنیم در درجه‌ى اول و از محیط بسیج مراقبت بكنیم در درجه‌ى بعد

 

یك علت اینكه جهاد در میدان مقابله‌ى با نفس و مسائل معنوى، «اكبر» نامیده شده است، همین سخت‌تر بودن كار است

 

یك نكته‌ى دیگر این است كه از آفتها نسبت به خودمان پرهیز كنیم. آفتِ غرور، آفتِ تظاهر و ریاكارى

 

در مجموع كه نگاه میكنیم، مى‌بینیم كه وجود بسیج یكى از معجزات انقلاب است


ادامه ی عاشقی را ببینید

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

خدا را سپاسگزاریم كه یك نمونه‌اى از آنچه كه در ماجراى بزرگ عاشورا دیده شد، نقل شد براى ما، در دوران ما به وجود آمد؛ مردان و زنان و جوانانى كه به هدف اندیشیدند، از جان، از مال، از تعلقات زندگى چشم پوشیدند؛ این را ما در دوران دفاع مقدس به چشم دیدیم و امروز ادامه‌ى آن و بركات آن را داریم مشاهده میكنیم. تقارن این ایام با حادثه‌ى عظیم عاشورا درس‌آموز است. هیچ وقت نباید امت اسلامى و جامعه‌ى اسلامى ماجراى عاشورا را به عنوان یك درس، به عنوان یك عبرت، به عنوان یك پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده‌ى به عاشورا و به حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام) است. همان طور كه فرمود: «و انا من حسین»؛(1) بنا بر این معنا، یعنى دین من، ادامه‌ى راه من، به وسیله‌ى حسین (علیه‌السّلام) است. اگر حادثه‌ى عاشورا نبود، اگر این فداكارى عظیم در تاریخ اسلام پیش نمى‌آمد، این تجربه، این درس عملى، به امت اسلامى داده نمیشد و یقیناً اسلام دچار انحرافى میشد از قبیل آنچه كه ادیان قبل از اسلام دچار آن شدند و چیزى از حقیقت اسلام، از نورانیت اسلام باقى نمیماند. عظمت عاشورا به این است. البته مصیبت در عاشورا سنگین است، خسارت بزرگ است، جان كسى مثل حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام) به همه‌ى آسمان و زمین مى‌ارزد، جانهاى پاك و طیب و طاهر آن اصحاب، آن جوانان، آن اهل‌بیت، قابل مقایسه‌ى با جان هیچ كسْ دیگر نیست؛ اینها در این میدان به خاك و خون غلتیدند، فداكارى كردند، فدا شدند، حرم معزز پیغمبر و امیرالمؤمنین به اسارت افتادند؛ این حوادث خیلى سنگین است، خیلى تلخ است، خیلى سخت است، اما آنچه كه بر تحمل این حوادث تلخ و سخت مترتب شد، آنچنان بزرگ است، آنچنان باعظمت و ماندگار است كه تحمل این حوادث سخت را بر كسى مثل حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام) و یاران او و خانواده‌ى او آسان میكند. این را بزرگان نقل كرده‌اند، مرحوم حاج میرزا جواد آقاى ملكى (رضوان الله علیه) در مراقبات - كه حرف ایشان سند است، حجت است - تأكید میكنند كه در روز عاشورا هرچه مصیبتها سنگین‌تر میشد، چهره‌ى حسین‌بن‌على (علیه‌السّلام) برافروخته‌تر، آثار شكفتگى در آن بزرگوار بیشتر آشكار میشد. این حقایق پرمغز، پر راز و رمز، اینها باید دائماً در مقابل چشم ما باشد.
خب، در زمان ما نمونه‌هائى از این فداكارى‌ها دیده شد، آنچه در تاریخ خوانده بودیم، بخشهائى از آن را، نمونه‌هائى از آن را، كه یكى از مهمترین و برجسته‌ترین مظاهرِ آن هم همین شجره‌ى طیبه‌ى بسیج است، هم قبل از شروع جنگ تحمیلى، هم در جریان دفاع مقدس - این تجربه‌ى بسیار دشوار و سخت براى كشور - و هم بعد از دفاع مقدس تا امروز، در مقابل چشم دیدیم؛ مسئله‌ى بسیج، تجربه‌ى بسیج، داراى بركات بسیار بزرگى بوده است و ان‌شاءالله این بركات باید ادامه پیدا كند و ادامه پیدا خواهد كرد.
یك نكته این است كه در دوران دفاع مقدس، آنچه كه در حركت بسیج دیده میشد، در عیار خلوص، داراى عیار بالائى بود، كه این را باید امروز هم ما تأمین كنیم در حركت بسیج. میدانِ امروز، میدان پیچیده‌ترى است. رفتن در عرصه‌ى جنگ و قتال و مبارزه كردن و مسئولیت به عهده گرفتن، بعد هم به شهادت رسیدن یا جانباز شدن، یا به سلامت برگشتن، حضور در آن میدانْ كار خطرناكى است، اما پیچیدگى ندارد. حضور در میدانِ امروز در مقابله‌ى با توطئه‌ى دشمن، حمله‌ى دشمن، و صف‌آرائى این دو صف و دو جبهه‌ى برجسته پیچیدگى‌هائى دارد؛ ممكن است آن خطرات نقدِ آن روز، امروز نباشد، لكن پیچیدگى‌هاى بیشترى دارد. امتیاز آن صحنه این بود كه كسى كه میرفت، خلوص واضحى از خود نشان میداد. ورود در آن میدان، ورود در میدان مرگ و زندگى بود؛ شوخى نبود: هم شهامت لازم داشت، هم فداكارى لازم داشت، هم ایمان لازم داشت، هم توكل به خدا لازم داشت، و میرفتند شهید میشدند. امروز در میدانهاى مختلف، همان ایمان، همان شهامت لازم است، اما بدون این عناصر هم ممكن است كسانى در كسوت بسیجى ظاهر بشوند؛ این را بایست مراقبت بكنید. از خودمان مراقبت كنیم در درجه‌ى اول و از محیط بسیج مراقبت بكنیم در درجه‌ى بعد؛ این كارِ یكایك آحاد بسیج است. عیار روحیه‌ى بسیجى در مجموعه‌ى بسیج، از جمله در این مجموعه‌هاى «صالحین»، كه شما تصدى آنها را بر عهده گرفته‌اید و آنها را مدیریت میكنید، باید بالا برود؛ خلوص را باید تضمین كنیم و در مجموعه‌ى كارها تضمین كنید. این یك قدرى سخت است. یك علت اینكه جهاد در میدان مقابله‌ى با نفس و مسائل معنوى، «اكبر» نامیده شده است، همین سخت‌تر بودن كار است. در جنگ با دشمن - جنگ نظامى - انسان راحت میتواند آن میزان خلوص خود را و میزان خلوص دیگران را اندازه‌گیرى بكند؛ راحت‌تر میشود اندازه‌گیرى كرد، اینجا نه؛ اینجا، هم خود انسان دچار اشتباه میشود، هم دیگران در شناخت انسان دچار اشتباه میشوند.
یك نكته‌ى دیگر این است كه از آفتها نسبت به خودمان پرهیز كنیم. آفتِ غرور، آفتِ تظاهر و ریاكارى؛ این آفات، آفات مهلكى است. اگر چنانچه موفقیتى به دست مى‌آوریم، خدا را شاكر باشیم، از خدا بدانیم، براى ادامه‌ى آن از خدا كمك بخواهیم؛ این هم یك مسئله‌ى اساسى است كه دچار غرور نشویم، دچار اعتماد به نفس زیادى نشویم، از خودمان ندانیم، توكل به خداى متعال بكنیم. حقیقت قضیه هم همین است؛ حول و قوه‌اى جز آنچه كه در اختیار خالق ذوالجلال است، وجود ندارد؛ كار اوست؛ توفیق ما، انتخاب ما، توانائى‌هاى ما، شوق ما، ایمان و عشقى كه در دل ما هست، همه صنع دست پروردگار است. این را بدانیم، شاكر باشیم و تزاید او را از خداى متعال طلب كنیم. این هم یك مسئله است.
یك نكته‌ى اساسى كه خوشبختانه دیدم در بیانات حضراتى كه اینجا صحبت كردند مورد توجه قرار گرفته است، كیفیت و عمق این مجموعه‌هائى است كه بدنه‌ى بسیج را و پایه‌هاى اصلى بسیج را تشكیل میدهند. آنچه كه ضرر میزند، ضربه میزند، سطحى‌نگرى در اعتقاد و در فهم و در گزینش منطق و مبناست. سطحى‌نگرى ضربه میزند؛ مثل یك سر بارى كه بر روى یك مجموعه‌ى بارى گذاشته باشند، یك باد شدید، یك تكان شدید، او را مى‌اندازد. عمق باید داد، ریشه باید داد اعتقادات را؛ اینها چیزهائى است كه مورد توجه شما هم بحمدالله قرار دارد. اصل تشكیل مجموعه‌هاى «صالحین»، بر اساس همین دید به وجود آمد كه از لحاظ معنوى، از لحاظ تربیتى، از لحاظ تعلیمى، عمق بخشیده بشود به فكر و به روحیه‌ى جوانان بسیجى ما در بخشهاى مختلف.
خب، در مجموع كه نگاه میكنیم، مى‌بینیم كه وجود بسیج یكى از معجزات انقلاب است. این ابتكار امام بزرگوار ما، آگاهى او را، حكمت او را، اتصال دل نورانى او را به اراده‌ى الهى، به حكمت الهى، نشان میدهد. بسیج یك پایه‌ى مستحكمى براى انقلاب شد. امروز بسیج در زمینه‌ى علم، در زمینه‌ى تجربه، در زمینه‌ى فناورى، در زمینه‌هاى معنوى، در زمینه‌ى خدمات اجتماعى، در زمینه‌ى نظریه‌پردازى در بخشهاى مختلف زندگى اجتماعى، در زمینه‌ى تحصیل، در زمینه‌ى تربیت، ببینید چقدر فعال است در بخشهاى گوناگون. یك روزى اگر تجربه‌اى پیش بیاید و ملت مجبور بشود كه در مقابل دشمن دست به سلاح ببرد و دفاع نظامى بكند، باز هم همین مجموعه‌ى جوانها، همین بسیج، همین جوانهاى شجاع ملت عزیز ما، دلاورى ملت ایران را، ماندگارى ملت ایران را، اقتدار ملت ایران را، شكست‌ناپذیرى ملت ایران را به دشمن نشان خواهند داد.(2) مجموعه‌هاى دیگر، كشورهاى دیگر هم كه در این راه نورانى اسلام خواسته‌اند قدم بردارند یا قدم برداشتند، از این تجربه تبعیت خواهند كرد. این تجربه، تجربه‌ى موفقى است. ما باید عملكرد خوبى نشان بدهیم. این دستورالعملِ بسیج را در جهان اسلام و در میان كشورهاى اسلامى و ملتهاى اسلامى به عنوان یك دستورالعمل زنده و قابل تبعیت و پیروى تثبیت خواهد كرد و این تا حدود زیادى امروز هم اتفاق افتاده است و انجام گرفته است. بنابراین تقویت بسیج، هرچه خالص‌تر كردن و معنوى‌تر كردن عناصر بسیجى، توسعه‌ى فعالیتهاى بسیجى به همه‌ى مناطق زندگى، جزو كارهاى اساسى است كه مجموعه‌ى دست‌اندركاران بسیج و مرتبطین با آن و فعالان در آن باید دنبال كنند.
از خود شروع كردن هم كه دستور اسلام به ماهاست؛ همه‌ى ما در همه‌ى سطوح باید اول از خودمان شروع كنیم. «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره».(3) در همه‌ى سطوح همین جور است. از خودمان باید شروع كنیم؛ این را ما در بسیج جا بیندازیم.
همین بحث سبك زندگى و اسلوب زندگى به حسب نظر اسلام، این در داخل بسیج میتواند یك معیار براى خودشناسى باشد. بحث این نیست كه دستگاههاى برتر و بالاتر بیایند ما را عیار بزنند، ببینند چه جورى است، بحث این است كه خودمان، خودمان را عیارسنجى كنیم. رفتار ما در محیط كار چگونه است؟ رفتار ما با همسر و فرزند چگونه است؟ رفتار ما در محیط زندگى و محیط اجتماعى چگونه است؟ رفتار ما با زیر دست چگونه است؟ با كسى كه بالادست ماست، رفتار ما چگونه است؟ رفتار ما با دوست چگونه است؟ با دشمن چگونه است؟ اینها همه در اسلام اندازه و معیار دارد. خودمان را بسنجیم. این میشود عیار خویش را سنجیدن، خود را درست شناختن. اگر از اینجا شروع كردیم، بنیان زندگى ما، بنیان كار ما در همه‌ى بخشها، بخصوص در بسیج، كه حالا محل بحث ماست، تقویت خواهد شد.

 





نوشته شده در تاریخ سه شنبه 21 آذر 1391 توسط صبورا .
طبقه بندی: صدای سخن عشق (بیانات، پیام ها و ...) 


پونیشا :: نیروی کار مجازی