تبلیغات
عشق یعنی ...

                    عشق یعنی ...

به نام خدای عاشقی ها

عشق یعنی لافتی الا علی
عشق یعنی رهبرم سید علی



آن صبغه‌ى مردمى و نجابتى كه در كار مرحوم میرزا كوچك خان جنگلى هست، در هیچ كدام از این دو سه كار دیگرى كه هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد.

 

منشأ حركت میرزا كوچك خان یك منشأ صددرصد دینى و اعتقادى است.

 

رفتار او هم یك رفتار دینى و اعتقادى است، یعنى انسان مشاهده میكند با اینكه در درون تشكیلات خودشان مخالفینى داشت، بعضى از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت میكردند، امّا مرحوم میرزا كوچك در برخورد با اینها كاملاً حدود شرعى را رعایت میكرده و اهل درگیرى با داخل نبوده‌

 

ادامه ی عاشقی را ببینید

بیانات در دیدار اعضاى ستاد برگزارى كنگره بزرگداشت میرزا كوچك‌خان جنگلی


بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
قضیّه‌ى مرحوم میرزا كوچك جنگلى یك قضیّه‌ى ویژه است؛ اگرچه كه در آن دوره‌ى خاص - یعنى در دوره‌ى فاصله‌ى بین مشروطیّت و سرِ كار آمدن رضاخان - حوادث گوناگونى در كشور به‌وجود آمده و هم‌زمان با نهضت جنگل، چند كار بزرگ دیگر هم در گوشه و كنار كشور - مثل مرحوم شیخ محمّد خیابانى در تبریز، یا كلنل محمّدتقى خان پسیان در مشهد - اتّفاق افتاده كه اینها همه تقریباً هم‌زمان است، لكن قضیّه‌ى جنگل یك قضیّه‌ى ویژه است. خب ما قضایاى تبریز را و حضور مرحوم شیخ محمّد خیابانى و اینها را خوب میدانیم دیگر، هم در تاریخ نوشته شده و هم قضایاى خصوصى و اطّلاعات زیادى داریم، امّا آن صبغه‌ى مردمى و نجابتى كه در كار مرحوم میرزا كوچك خان جنگلى هست، در هیچ كدام از این دو سه كار دیگرى كه هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد. میرزا كوچك - همین طور كه اشاره كردید - یك روحانى است، یك طلبه است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد براى ما از سالها پیش كه ایشان مرحوم میرزاى شیرازى را درك كرده، لكن خیلى باوركردنى نیست. این را مرحوم پدرم نقل میكرد از مرحوم آ سیّد على‌اكبر مرعشى - كه شوهر خواهر پدر ما بود، یعنى باجناق مرحوم شیخ محمّد خیابانى بود - كه او از بزرگان علمایى بود كه منزوى بود در تهران؛ او گفته بود كه میرزا كوچك درس میرزا را درك كرده. به نظرم نمى‌آید این خیلى قابل تأیید باشد، زیرا كه سنّ میرزا كوچك در وقتى كه میرزاى شیرازى از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد كه ایشان توانسته باشد درك كند مرحوم میرزاى شیرازى را؛ لكن در اینكه طلبه بوده، در اینكه روحانى بوده، هیچ شكّى نیست؛ در حوزه‌ى خودِ رشت، بزرگانى هم در آن وقت بوده‌اند كه میتوانسته از آنها استفاده كند، در این هیچ تردیدى نیست. بنابراین منشأ حركت میرزا كوچك خان یك منشأ صددرصد دینى و اعتقادى است.
رفتار او هم یك رفتار دینى و اعتقادى است، یعنى انسان مشاهده میكند با اینكه در درون تشكیلات خودشان مخالفینى داشت، بعضى از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت میكردند، امّا مرحوم میرزا كوچك در برخورد با اینها كاملاً حدود شرعى را رعایت میكرده و اهل درگیرى با داخل نبوده‌. مثلاً كسانى بودند كه‌ مخالفتهاى اعتقادى با ایشان داشتند؛ همراهان ایشان - آن افراطى‌ها - میگفتند اینها را بزنیم سركوب كنیم! میرزا كوچك نمیگذاشته، جلوى اینها را میگرفته و مانع میشده از اینكه این كار را بكنند؛ یعنى رفتار هم یك رفتار دینى است.
و حركت، یك حركت صددرصد اسلامى و ایرانى است. خب آن زمان - میدانید دیگر - آن غوغاى نهضت ماركسیستى و تشكیل شوروى و هیاهویى كه در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبه‌اى كه براى بعضى از ملّتها به‌وجود آورده بود، طبعاً یك عده‌اى را مجذوب خودش كرده بود و دوروبرى‌هاى ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت كردند؛ لكن این مرد، هم به‌خاطر پایبندى‌اش به اسلامْ جذب تفكّر ماركسیستى نشد و رد كرد به‌طور صریح و قاطع آن نظریّه را - با اینكه جزو نزدیك‌ترین‌هایى كه با او از اوّل همراه بودند، گرایش پیدا كردند؛ البتّه آنها هم ناكام از دنیا رفتند، هیچ‌كدام آنها هم خیرى از این زندگى ندیدند و از آن جریان بلشویكى هیچ خیر و تجاوب جوانمردانه‌اى مشاهده نكردند - و مخالفت كرد، هم با اجنبى مخالف بود؛ یعنى چون سیاستى بود كه از طرف اجانب بود، با اینكه اینها مقابله‌شان با دستگاه‌هاى حاكم مثل انگلیس و روسهاى قزّاق و مانند اینها بود، امّا درعین‌حال به آن طرف هم جذب نشد؛ استقلال را حفظ كرد. یك نمونه‌ى خیلى برجسته‌اى است میرزا كوچك خان؛ خداوند ان‌شاءاللّه درجاتش را عالى كند.
كار شما هم با این اهدافى كه ذكر كردید و با ترتیبى كه گفتید بسیار كار خوبى است. البتّه كتاب درباره‌ى میرزا كوچك زیاد نوشته شده. خوشبختانه اخلاص این مرد موجب شده كه بر خلاف دیگر كسانى كه در این صراطهاى مبارزات و مانند اینها وارد شدند، اسمش سر زبانها باشد و همه بشناسند او را، در حالى كه خیلى از این كسانى را كه من اشاره كردم مردم نمى‌شناسند اصلاً و اسمشان را هم - بعضى‌ها را - نشنفته‌اند، لكن ایشان در بین مردم شناخته شده است، كتاب درباره‌اش نوشته شده. سعى بشود یك كار جامع و داراى نكته - نكته‌هاى اساسى زندگى او - به‌وجود بیاید، تا ان‌شاءاللّه چهره‌ى او بیشتر در بین مردم ما، جوانهاى ما شناخته بشود.
بله یك واحد مینیاتورى را ایشان از نظام اسلامى و جمهورى اسلامى را در رشت و در همان محدوده‌ى خاصّ خودش - گیلان - به‌وجود آورده. از شما دوستانى كه در این زمینه كار میكنید متشكّریم، و میخواهیم هم كه همكاران دولتى و مسئولین تبلیغاتى و مانند اینها با شما همكارى كنند، و كمك كنند ان‌شاءاللّه این كار به بهترین وجهى تمام بشود.
والسّلام علیكم و رحمةاللّه و بركاته‌






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 21 آذر 1391 توسط صبورا .
طبقه بندی: صدای سخن عشق (بیانات، پیام ها و ...) 


پونیشا :: نیروی کار مجازی