تبلیغات
عشق یعنی ...

                    عشق یعنی ...

به نام خدای عاشقی ها

عشق یعنی لافتی الا علی
عشق یعنی رهبرم سید علی


قسمت دوم



نگاه اجتهادى و عالمانه به عرصه‌‌هاى گوناگون، از علوم انسانى تا نظام تعلیم و تربیت رسمى، و از اقتصاد و بانكدارى تا تولید فنى و فناورى، و از رسانه‌‌هاى مدرن تا هنر و سینما، و تا روابط بین‌‌الملل و غیره و غیره، همه از لوازم این تمدن‌‌سازى است.

تمدن اسلامى میتواند با شاخصه‌‌هاى ایمان و علم و اخلاق و مجاهدت مداوم، اندیشه‌‌ى پیشرفته و اخلاق والا را به امت اسلامى و به همه‌‌ى بشریت هدیه دهد و نقطه‌‌ى رهائى از جهان‌‌بینى مادى و ظالمانه و اخلاقِ به لجن كشیده‌‌اى كه اركان تمدن امروزىِ غربند، باشد.

 

در نهضتهاى بیدارى اسلامى باید تجربه‌‌ى تلخ و دهشتناك تبعیت از غرب در سیاست و اخلاق و رفتار و سبك زندگى، مورد توجه دائم باشد

 

امروز یكى از خطرناك‌‌ترین چیزهائى كه نهضت بیدارى اسلامى را تهدید میكند، اختلاف‌‌افكنى و تبدیل این نهضتها به معارضه‌‌هاى خونین فرقه‌‌اى و مذهبى و قومى و ملّى است

 

درستى مسیر نهضتهاى بیدارى اسلامى را از جمله باید در موضعگیرى آنان در قبال مسئله‌‌ى فلسطین جستجو كرد

 

كید دشمن را هرگز از نظر دور مدارید. غفلت ما براى دشمنان ما فرصت‌‌آفرین است

 

هر جا كه ملت با عزم راسخ در صحنه بماند، هیچ قدرتى توان شكست دادن آن را نخواهد داشت


ادامه ی عاشقی را ببینید

تجربه نشان داده است كه اینها همه، كارهاى ممكن و در دسترس توانائیهاى جوامع ما است. نباید با نگاه شتابزده یا بدبینانه به این چشم‌‌انداز نگریست. بدبینى به توانائیهاى‌‌خود، كفران نعمت الهى است؛ و غفلت از امداد الهى و كمك سنتهاى آفرینش، فرو لغزیدن به ورطه‌‌ى«الظّانّین بالله ظنّ السّوء»(10) است. ما میتوانیم حلقه‌‌ى انحصارات علمى و اقتصادى و سیاسىِ قدرتهاى سلطه‌‌گر را بشكنیم و امت اسلامى را پیشروِ احقاق حق اكثریت ملتهاى جهان كه اینك مقهور اقلیت مستكبرند، باشیم.
تمدن اسلامى میتواند با شاخصه‌‌هاى ایمان و علم و اخلاق و مجاهدت مداوم، اندیشه‌‌ى پیشرفته و اخلاق والا را به امت اسلامى و به همه‌‌ى بشریت هدیه دهد و نقطه‌‌ى رهائى از جهان‌‌بینى مادى و ظالمانه و اخلاقِ به لجن كشیده‌‌اى كه اركان تمدن امروزىِ غربند، باشد.
مطلب سوم آن است كه در نهضتهاى بیدارى اسلامى باید تجربه‌‌ى تلخ و دهشتناك تبعیت از غرب در سیاست و اخلاق و رفتار و سبك زندگى، مورد توجه دائم باشد. كشورهاى مسلمان در بیش از یك قرن تبعیت از فرهنگ و سیاست دولتهاى مستكبر، به آفات مهلكى همچون وابستگى و ذلت سیاسى، فلاكت و فقر اقتصادى، سقوط فضیلت و اخلاق، عقب‌‌ماندگى خجلت‌‌آور علمى، دچار شدند؛ و این در حالى بود كه امت اسلامى از سابقه‌‌اى افتخارانگیز در همه‌‌ى این عرصه‌‌ها برخوردار بود.
این سخن را نباید به معنى دشمنى با غرب دانست. ما با هیچ گروهى از انسانها به خاطر تمایز جغرافیائى، دشمنى نداریم. ما از على (علیه‌‌السّلام) آموخته‌‌ایم كه در باره‌‌ى انسانها فرمود«امّا اخ لك فى الدّین او نظیر لك فى الخلق».(11) ادعانامه‌‌ى ما، علیه ظلم و استكبار، و تحكّم و تجاوز، و فساد و انحطاط اخلاقى و عملى است كه از سوى قدرتهاى‌‌استعمارى و استكبارى بر ملتهاى ما وارد شده است. هم‌‌اكنون نیز تحكّمها و دخالتها و زورگوئیهاى آمریكا و برخى دنباله‌‌روانش در منطقه را در كشورهائى كه نسیم بیدارى در آنها به طوفان قیام و انقلاب بدل شده است، مشاهده میكنیم.
وعده‌‌ها و وعیدهاى آنان نباید در تصمیمها و اقدامهاى نخبگان سیاسى و در حركت عظیم مردمى اثر بگذارد. در اینجا نیز باید از تجربه‌‌ها درس بیاموزیم. آنها كه در طول سالیان به وعده‌‌هاى آمریكا دل خوش كرده و ركون به ظالم را مبناى مشى و سیاست خود ساختند، نتوانستند گرهى از كار ملت خود بگشایند، یا ستمى را از خود یا دیگران برطرف كنند. آنها با تسلیم در برابر آمریكا نتوانستند از ویرانىِ حتّى یك خانه‌‌ى فلسطینى در سرزمینى كه متعلق به فلسطینیان است، جلوگیرى كنند. سیاستمداران و نخبگانى‌‌كه فریفته‌‌ى تطمیع یا مرعوب تهدید جبهه‌‌ى استكبار شوند و فرصت بزرگ بیدارى اسلامى را از دست دهند، باید از این تهدید الهى بیمناك باشند كه فرمود«أ لم تر الى الّذین بدّلوا نعمت الله كفرا و احلّوا قومهم دار البوار. جهنّم یصلونها و بئس القرار».(12)
نكته‌‌ى چهارم آن است كه امروز یكى از خطرناك‌‌ترین چیزهائى كه نهضت بیدارى اسلامى را تهدید میكند، اختلاف‌‌افكنى و تبدیل این نهضتها به معارضه‌‌هاى خونین فرقه‌‌اى و مذهبى و قومى و ملّى است. این توطئه هم‌‌اكنون از سوى سرویسهاى جاسوسى غرب و صهیونیزم، با كمك دلارهاى نفتى و سیاستمداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و بویژه در منطقه‌‌ى‌‌عربى ، با جد و اهتمام دنبال میشود و پولى كه میتوانست در خدمت بهروزى خلق خدا باشد، خرج تهدید و تكفیر و ترور و بمبگذارى و ریختن خون مسلمانان و برافروختن آتش كینه‌‌هاى درازمدت میگردد. آنها كه قدرت یكپارچه‌‌ى اسلامى را مانع هدفهاى خبیث خود میدانند، دامن‌‌زدن به اختلافها در درون امت اسلامى را آسانترین راه براى مقصود شیطانى خود یافته‌‌اند و تفاوتهاى نظرى در فقه و كلام و تاریخ و حدیث را - كه طبیعى و اجتناب‌‌ناپذیر است - دستاویز تكفیر و خونریزى و فتنه و فساد ساخته‌‌اند.
نگاه هوشمندانه به صحنه‌‌ى درگیریهاى داخلى، دست دشمن را در پس این فاجعه‌‌ها بروشنى نشان میدهد. این دست غدّار، بى‌‌شك از جهلها و عصبیتها و سطحى‌‌نگرى‌‌ها در میان جوامع ما بهره‌‌بردارى میكند و بر روى آتش، بنزین میریزد. وظیفه‌‌ى مصلحان و نخبگان دینى و سیاسى در این ماجرا بسیار سنگین است
اكنون لیبى به گونه‌‌اى، مصر و تونس به گونه‌‌اى، سوریه به گونه‌‌اى، پاكستان به گونه‌‌اى، و عراق و لبنان به گونه‌‌اى درگیر یا در معرض این شعله‌‌هاى خطرناكند. باید بشدت مراقب و در پى علاج بود. ساده‌‌اندیشى است كه این همه را به عوامل و انگیزه‌‌هاى عقیدتى و قومى نسبت دهیم. تبلیغات غرب و رسانه‌‌هاى منطقه‌‌اىِ وابسته و مزدور، جنگ ویرانگر در سوریه را نزاع شیعه و سنّى وانمود میكنند و حاشیه‌‌ى امنى براى صهیونیستها و دشمنان مقاومت در سوریه و لبنان پدید مى‌‌آورد. این در حالى است كه دو طرف نزاع در سوریه، نه سنّى و شیعه، بلكه طرفداران مقاومت ضدصهیونیستى و مخالفان آنند. نه دولت سوریه یك دولت شیعى، و نه معارضه‌‌ى سكولار و ضد اسلامِ آن یك گروه سنّى‌‌اند. تنها هنر گردانندگان این سناریوى فاجعه‌‌آمیز آن است كه توانسته‌‌اند از احساسات مذهبىِ ساده‌‌اندیشان در این آتش‌‌افروزى مهلك استفاده كنند. نگاه به صحنه و دست‌‌اندركاران سطوح مختلف آن، میتواند مسئله را براى هر انسان منصفى روشن كند.
این موج تبلیغات در مورد بحرین نیز به گونه‌‌اى دیگر به دروغ و فریب سرگرم است. در بحرین، اكثریتى مظلوم كه سالهاى متمادى است از حق رأى و دیگر حقوق اساسى‌‌یك ملت، محرومند، به مطالبه‌‌ى حق خود برخاسته‌‌اند. آیا چون این اكثریتِ مظلوم شیعه‌‌اند و حكومت جبارِ سكولار، متظاهر به سنى‌‌گرى است، باید این را نزاع شیعه و سنّى دانست؟ استعمارگران اروپائى و آمریكائى و همپیاله‌‌هاى آنان در منطقه البته میخواهند چنین وانمود كنند، ولى آیا این حقیقت است؟
اینها است كه علماى دین و مصلحان منصف را به تأمل و دقت و احساس مسئولیت فرا میخواند و شناختن هدفهاى دشمنان در عمده كردن اختلافات مذهبى و قومى و حزبى را بر همه فرض میسازد.
نكته‌‌ى پنجم آن است كه درستى مسیر نهضتهاى بیدارى اسلامى را از جمله باید در موضعگیرى آنان در قبال مسئله‌‌ى فلسطین جستجو كرد. از 60 سال پیش تاكنون داغى‌‌بزرگتر از غصب كشور فلسطین بر دل امت اسلامى نهاده نشده است. فاجعه‌‌ى فلسطین از روز اوّل تاكنون، تركیبى از كشتار و ترور و ویرانگرى و غصب و تعرض به مقدسات اسلامى بوده است. وجوب ایستادگى و مبارزه در برابر این دشمن حربى و غاصب، مورد اتفاق همه‌‌ى مذاهب اسلامى و محلّ اجماع همه‌‌ى جریانات صادق و سالمِ ملّى بوده است. هر جریانى در كشورهاى اسلامى كه این وظیفه‌‌ى دینى و ملى را به ملاحظه‌‌ى خواست تحكّم‌‌آمیز آمریكا یا به بهانه‌‌ى توجیه‌‌هاى غیرمنطقى، به دست فراموشى بسپارد، نباید انتظار داشته باشد كه به چشم وفادارى به اسلام یا صداقت در ادعاى میهن‌‌دوستى به او نگریسته شود. این یك محك است. هر كس شعار آزادى قدس شریف و نجات ملت فلسطین و سرزمین فلسطین را نپذیرد یا به حاشیه ببرد و به جبهه‌‌ى مقاومت پشت كند، متهم است. امت اسلامى باید در همه جا و همه وقت، این معیار و شاخصِ نمایان و اساسى را در مدنظر داشته باشد.
میهمانان عزیز! برادران و خواهران!
كید دشمن را هرگز از نظر دور مدارید. غفلت ما براى دشمنان ما فرصت‌‌آفرین است. درس على(علیه‌‌السّلام) به ما این است كه«من نام لم ینم عنه».(13) تجربه‌‌ى ما در جمهورى اسلامى در این زمینه نیز عبرت‌‌آموز است. با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، دولتهاى مستكبر غربى و آمریكا كه مدتهاى مدید پیش از آن، طاغوتهاى ایرانى را در مشت خود گرفته و سرنوشت سیاسى و اقتصادى و فرهنگى كشورمان را رقم میزدند و نیروى پرقدرت ایمان اسلامى در درون جامعه را دست‌‌كم گرفته و از توان بسیج و هدایت اسلام و قرآن بى‌‌خبر مانده بودند، ناگهان به غفلت خود پى بردند و دستگاههاى‌‌حاكمیتى و سرویسهاى اطلاعاتى و اتاقهاى فرمان آنان به كار افتادند تا شكست فاحش خود را جبران كنند
انواع توطئه‌‌ها و ترفندها را در این سى‌‌وچند سال از آنان دیده‌‌ایم. چیزى كه مكر آنان را نقش بر آب كرده است، در اصل دو عامل اساسى است: ایستادگى بر سر اصول اسلامى، و حضور مردم در صحنه. این دو عامل در همه جا كلید فتح و فرج است. عامل اوّل به وسیله‌‌ى ایمان صادقانه به وعده‌‌ى الهى، و عامل دوم به بركت تلاش مخلصانه و تبیین صادقانه تضمین میشود. ملتى كه صدق و صمیمیت پیشوایان را باور كند، صحنه را از حضور پر بركت خود رونق میبخشد؛ و هر جا كه ملت با عزم راسخ در صحنه بماند، هیچ قدرتى توان شكست دادن آن را نخواهد داشت. این تجربه‌‌ى موفقى براى همه‌‌ى ملتهائى است كه با حضور خود بیدارى اسلامى را رقم زدند.
از خداوند متعال هدایت و دستگیرى و كمك و رحمتش را براى شما و همه‌‌ى ملتهاى مسلمان مسئلت میكنم.
والسّلام علیكم و رحمةالله‌‌ و بركاته

1) قصص: 7
2) قصص: 13
3) قریش: 3
4) فیل: 2
5) ضحى: 3
6)
شعراء: 61
7) شعراء: 62
8) حج: 40
9) قصص: 83
10) فتح: 6
11) نهج البلاغه، نامه‌‌ى 53
12) ابراهیم: 28 و 29
13) نهج البلاغه، نامه‌‌ى 62





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 توسط صبورا .
طبقه بندی: صدای سخن عشق (بیانات، پیام ها و ...) 


پونیشا :: نیروی کار مجازی